Autolane - Di Mästar Gasell

MC-Service

Din MC-verkstad i Göteborg och Kungälv

Service och reparationer av motorcyklar

På Autolane har vi expertis och professionell utrustning för alla typer av reparationer och service.

Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa dig med din motorcykel – oavsett märke.

Vi utför allt ifrån däckbyten, montering av tillbehör, mc-reparationer – även omfattande skadereparationer och försäkringsarbeten.

MC-Service - MC-verkstad i Göteborg och Kungälv

På två hjul går inget före säkerheten

Därför är det extra viktigt att du regelbundet undersöker och servar din hoj.

Passa på att ge din motorcykel lite extra vård redan nu så den är körklar när du vill ta ut den på nya äventyr.

Med bra priser och korta väntetider välkomnar vi dig också att bli kund hos oss! 

Värdera Bil & MC

Boka tid för service eller reparation

Korta väntetider, professionell hjälp

Din erfarna expert på MC i Göteborg och Kungälv

I vår MC-verkstad kvalitetstestar vi samtliga motorcyklar som säljs i hallen och är sedan en trygghet för våra kunder genom hela ägandeperioden!

Korta väntetider och riktigt bra priser. Vårt mål är alltid att överträffa dina förväntningar. Hos oss är din MC alltid i trygga händer!

Våra erfarna mc-tekniker kan utföra omfattande
skadereparationer och försäkringsarbeten på alla ledande MC-märken. Har du råkat in för en stor skada på din motorcykel? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Boka service

Vi tar hand om din MC som om den vore vår egen

Säkra årets MC-säsong. Boka tid för service eller reparation av din motorcykel redan idag! Vi utför även full mjukvarudiagnos och nollställer serviceindikator på samtliga kända fabrikat.

6 tips på hur du hand om din MC

Här är en checklista på sex saker som motorcykelägare ofta slarvar med.

Följ dessa tips för att ge din MC längre livslängd. På två hjul står din egen säkerhet på spel, och det är största anledningen till att alltid vara noggrann med att kontrollera din hoj.

Däcken måste alltid ses över. Är det synliga skador? Kolla efter slitagemärken mellan spåren och glöm för all del inte kolla datumet på däcken.

Gamla däck blir hårda och torra, vilket påverkar väggreppet och ökar bromssträckan markant. Är däcken slitna eller gamla, så investera i nya! Kolla också så att du har rätt lufttryck i däcken, för ökad livslängd bör man hellre gå något över rekommenderat ringtryck, speciellt om man har last och, eller, passagerare. Är du osäker på vilket lufttryck just din MC skall så hittar du detta i instruktionsboken.

Lågt däcktryck sliter enormt mycket på däcken och ojämnt slitage beror nästan uteslutande på för lågt ringtryck. Vi ser det sistnämnda på betydligt mer än hälften av alla motorcyklar som vi får in.

Vi kan inte nog betona hur viktigt det är att dubbelkolla trycket i däcken. En liten och bra tryckmätare kostar inte många kronor och kan köpas lite överallt och är en väldigt bra investering.

Inspektera skivor och bromsbelägg. Bromsskivan ska vara ren, fri från skador och inte vara alltför sliten. Leta efter eventuella sprickor.

Bromsslangar är vanligtvis av kraftigt gummi. Kontrollera att dessa är fria från skador såsom skärskador eller torrspruckna av åldern. Slitna eller smutsiga bromsar ökar bromssträckan och utgör därmed en fara i trafiken.

Här skall du titta efter så att det inte finns läckage eller skador på gaffelbenen. Läckande gaffelben är ett ganska vanligt fenomen, framförallt på äldre motorcyklar.

Om allt ser bra ut, så är det ändå bra att hålla rent från grus och smuts. Det sistnämnda är kanske det viktigaste för att undvika framtida problem.

Fasttorkad smuts/insekter på krombenet är ett effektivt sätt att ha i sönder radialtätningarna (packboxarna) i gaffelbenen och därmed få läckage och onödiga verkstadsnotor.

Kolla kedjans kondition så den är rätt slak, rätta värden för din hoj finns i instruktionsboken. Du kan lyfta bakhjulet med ett depåstöd och kolla så att spänningen i kedjan inte ändrar sig när bakhjulet roteras.

Om det ändras, kan vara ett bra tecken på att drivpaketet måste bytas. Har kedjan rengjorts nyligen? Annars kan det vara bra att göra det nu.

Kolla så kuggarna inte är slitna. Det är av högsta vikt att kedjan smörjs regelbundet.

Det görs enklast om du lyfter upp framhjulet i luften och drar det sidlänges. Det skall inte vara löst eller höras klickljud eller andra oljud.

Om det gör det är det ett tecken på hjullagren måste bytas. På liknande sett kollar du styrlagret genom att stå framför hojen och dra hjulet till dig. Det skall inte vara löst eller något glapp.

Vrid även styret fulla styrutslag sakta och känn så att det rör sig lätt från sida till sida utan att fastna eller hacka till någonstans. Bakhjulslagerna kontrollerar du genom att dra och rycka försiktigt motsatt i ovan och underkant av bakhjulet sidledes.

Motorcykeln kan stå på sidostöd eller depåstöd, det spelar ingen roll. Samma här, känner du något glapp eller hör något missljud så kan det vara tecken på att lagerna behöver bytas ut.

Beroende på modell finns det lite olika procedurer på hur man skall kolla oljenivån i motorn.

Normalt skall hojen varit startad i några minuter innan kontrollen och stå rakt. I oljefönstret eller på oljestickan skall det ligga mellan max/min. Även för bromsvätskan finns ett antal olika sätt, så säkrast är att kolla i din instruktionsbok hur det görs just för din hoj.

Om bromsvätskenivån vid kollen visar lågt, så kan det vara tecken på att dina bromsklossar är på väg att slitas ut och behöver bytas. Tänk på att Bromsvätskan är en färskvara och bör bytas vartannat år.

Även för kontroll av kylvätska som skall ligga mellan max/min-markeringen är det säkrast att kolla instruktionsboken.